Hogyan harcoljunk a kilók ellen?

Erőnléti edzőnk nyári jó tanácsai

Eljött a nyár, beköszöntött a szünidő az iskolában és az edzésmunkában egyaránt. Mindez rendben is van, pihenni kell! A „nagy szabadság” idején azonban megsokasodnak a csábítások, az ember (meg a gyereke) pedig hajlamos a lustálkodásra és arra, hogy belefeledkezzék a konyha örömeibe. Ilyenkor viszont a kilók gyorsan felszaladnak ide-oda, ami nem kívánatos dolog, „sportolóéknál” különösen. A megoldás egyszerű, önmegtartóztatásra sincs igazán szükség; néhány egyszerű szabály betartásával elkerülhető, hogy bárki is „gurulva” érkezzen meg az augusztusi alapozásra. A szükséges tudnivalókat felnőtteknek és gyerekeknek Farkas Zoltán erőnléti edzőnk foglalta össze.

Közismert, hogy a plusz kilók ellen helyes táplálkozással és rendszeres testmozgással lehet eredményesen felvenni a harcot. Alapvető a megfelelő étrend kialakítása; a diéta gyakran ellenjavallt, egyrészt azért, mert a szervezet a tápanyagok megvonására „raktározással” reagál vagy egy idő után megkezdi az izomszövetek lebontását. Lássuk azonban, mit jelent a helyes táplálkozás a gyakorlatban!

Elsősorban a szülők felelőssége, hogy kizárják vagy legalább minimalizálják a fiatalabb korosztályok körében népszerű chipsek és a gyorséttermi ételek (pizza, gyros, hamburger) fogyasztását és általában a gyorsétkezdék nem egyszer napi szintű látogatását! Ha a gyerek már „rászokott” a gyorséttermek látogatására, akkor az alkalmak számát kell csökkenteni, legfeljebb havi egy alkalomig, ha a teljes leszoktatás nem sikerül. A csokoládéval is óvatosan kell bánni, figyelembe véve, hogy egy tábla csoki átlagos tápértéke 2-3 napra elegendő.

Nem véletlen, hogy hagyományosan 3-5 alkalommal étkezünk naponta. A hirtelen bevitt, nagy mennyiségű táplálékot ugyanis a szervezetünk csak nehezen tudja lebontani. Reggelire ajánlott a szokott vaj, méz és házi lekvár mellett a sajtok és a tojásos ételek (tojásrántotta, tükörtojás), illetve minél több friss gyümölcs feltálalása. Figyeljünk arra, hogy óvakodni kell a tejtermékek és a gyümölcsök egyidejű fogyasztásától, mert puffadást okozhatnak. Különösen ajánlottak a sok vízben oldódó rostot tartalmazó ételek, például zabpehely, narancs és alma.

Ebédre bármilyen húsétel (csirke, pulyka, kacsa, vagy hal) fogyasztható, az alapanyagot azonban ajánlott háztól vagy piacról beszerezni. Az elkészítés módja sem mellékes, a zsírban sütött hússal, krumplival túl sok zsiradék kerül a szervezetbe. Együk inkább natúrszeletként, tésztával, sok zöldséggel együtt. Helyes odafigyelni az változatos étrendre is; ha az egyik napon húsétel a fő fogás, másnap legyen helyette hal, azután tészta, meg zöldség, gyümölcs minden mennyiségben.

A végére hagytuk a folyadékbevitelt, ami a másik sarkalatos kérdés. Általában megjegyezhető, hogy egy átlagos testsúlyú férfinek 2,5-3 liter víz a napi adagja. A hölgyeké valamivel kisebb, naponta körülbelül 2 liter. Természetesen a 2-3 liter folyadékot lassan, kortyolgatva kell elfogyasztani. A „gyerekadag” kb. 30 kilós testsúlyig 1-1,5 liter, 50 kilogramm testsúlyig 2 liter. Nagy melegben különösen nem árt, ha mindig van nálunk néhány deci víz. Aki nem szereti a csapvizet, annak ásványvízzel kell azt pótolnia, mégpedig a buborékmentes fajtából.

Viszont tilalom alá esik a szénsavas üdítőitalok teljes választéka, melyeknek gyakran mértéktelen fogyasztását a „gyorskajákhoz” hasonló módon, fokozatosan kell visszaszorítani. Helyettük érdemes megpróbálkozni a házilag készített gyümölcslevekkel. Az otthon készült alma, körte, barack stb. ital nemcsak tartósítószer mentes, hanem tápláló és finom is, a receptje és az elkészítési módja megtalálható az interneten.

Az elvárt eredmény eléréséhez azonban mozgásos aktivitásra is szükség van, ami lehet kocogás, futás, kerékpározás és természetesen edzés is. Mivel a célközönség sportolókból (és családjaikból) áll, a javaslatok ezen részét nem is kívánjuk tovább részletezni. Persze jó, ha tudjuk; minden tanács annyit ér, amennyit megfogadnak belőle! Szép nyarat kívánunk mindenkinek!

Ne maradj le semmiről!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

  • PWC
  • B.R.A. Company
  • CJHL
  • Marczi Skate
  • Debreceni Sportcentrum
  • ZolComp Network Kft.
  • Debreceni Jégcsarnok